Jag heter Hans Fridén, kommer från Anderstorp och är inbiten motorfantast sedan födseln (för drygt 50 år sedan).  Skruvade med diverse saker i unga år, började dock min motorsportkarriär cirka 20 år senare genom att skruva med tävlingsbilar 1989.

Under åren 1989 – 1991 jobbade jag som mekaniker uteslutande i Sverige.

År 1992 blev jag erbjuden jobb hos Team Itchi Ban i Växjö. Detta team drev ett Formel 3 stall i Svenska och Nordiska mästerskapen. Där var jag ansvarig för en av deras bilar. Blev kvar i deras stall till 1994 då deras inriktning ändrades från banracing till rally.

År 1994 var ett händelserikt år.  Jobbade i Renault Clio Cup i Sverige och i Formel BMW i Tyska serien med Johan Sturesson som chaufför. Fick därigenom erbjudande om jobb av Ingemar Persson som driver ett DTM-stall i Tyskland. Flyttade dit och började jobba efter avslutad säsong 1994. Blev kvar i Tyskland säsongen 1995.

År 1996 beslutade Volvo sig för att ta sig an utmaningen i STCC. Fick erbjudande om att vara med från start vilket resulterade i flytt tillbaka till Sverige.

Tankarna på att driva eget hade funnits med under flera år vilket gjorde att
HF Racing startades februari 1997. Inriktningen var då att driva tävlingsbilar.  De två följande åren 1997 och 1998 drev jag en Formel Ford åt Roberth Dahlgren med seriesegrar i nordiska, skandinaviska och svenska serier 1998. Tack vare dessa resultat fick Roberth en sits i Brittiska Formel Ford mästerskapet till följande säsong.

HF Racings säsong 1998 avslutades med två tävlingar i Asien (Macau) med Volvo.

År 1999 var jag tillbaka i STCC med Volvo.

År 2000 drev HF Racing en Formel Ford tillsammans med Försvarsmakten Racing.

Åren 2001 – 2004 jobbade jag för West Coast Racing i STCC samt Europeiska Le Mans serien, där de drev ett team åt  Stanley Dickens (SRTS).

År 2005 trappade jag ner och drev en Formel Ford i Nordiska mästerskapet åt Viktor Hallrup. Detta blev ett avslutande år för mig och HF Racing lades i malpåse efter säsongen.

HF Racing väcktes åter till liv hösten 2008 då jag fick ett infall på äldre dagar. Jag ville prova på att driva en bil och köra lite långlopp. Ett rullande chassi inköptes och började färdigställas för den tilltänkta serien.

Vi körde med denna bil säsongen 2009 och en del av säsongen 2010. I slutet av säsongen 2009 väcktes tankarna på en ny bil och ett chassi införskaffades. Vi fortsatte dock början av säsongen 2010 med vår gamla trotjänare Opeln innan vi kastade in handduken för att lägga allt krut på den nya bilen.

Säsongen 2011 ligger tävlandet med egen bil på is då jag fått ett återfall som tävlingsmekaniker, denna gång för Chevrolet Motorsport Sweden och Rickard Rydell.
Säsongen gick mycket bra och resulterade i att Rickard Rydell vann STCC-guld.

Säsongen 2012 fortsätter jag som tävlingsmekaniker men nu tillsammans med WestCoast Racing (Fredrik Larssons bil) i den nystartade serien TTA. Säsongen slutade med en fjärdeplats för Fredrik.

Säsongen 2013 blir även den som tävlingsmekaniker hos WestCoast Racing (Robin Rudholms bil). Säsongen slutar med Robin på tionde plats efter att han tvingats stå över tre deltävlingar. Det blir även körning med den egna nybyggda bilen i klass 2 hos Stockholms Sportvagns Klubb(SSK).

Under säsongen 2014 blir det fortsättning som tävlingsmekaniker hos WestCoast Racing (Erik Jonssons bil) men även körning med egna bilen i     klass 2 hos Stockholms Sportvagnsklubb(SSK).

Till säsongen 2015 blir det lite förändringar då jag byter från WestCoast Racing till Team Tidö och Richard Göranssons bil, men kommer även som tidigare att köra i klass 2 hos Stockholms Sportvagnsklubb(SSK) med egna bilen.

2016 var det tänkt att jag skulle köra full säsong i Stockholms Sportvagnsklubb(SSK) regi, klass 2. Det ändrades genom ett samtal från Jan "Flash" Nilsson som bestämt sig för att väcka liv i sitt vilande team, Flash Engineering, igen. Skruvar under detta året på Björn Wirdheims bil. Björn slutar på en fjärde plats i mästerskapet.

Till 2017 blir det nytt reglemente i STCC, för intressant för att missa. Samarbete inleds med PWR Racing (Seat Dealer Team). Kommer dessutom köra de tävlingar jag kan (de som inte kolliderar) med den egna bilen i Klass 2 hos Stockholms Sportvagnsklubb(SSK). PWR slutar på 1:a och 5:e plats genom Robert Dahlgren och Daniel Haglöf.

2018 fortsätter jag köra i Klass 2 hos Stockholms Sportvagnsklubb(SSK), kör som vanligt de tävlingar som inte kolliderar med STCC. I STCC fortsätter jag att jobba med PWR Racing. Blev en bra säsong, själv slutade jag 4:a i SSK på samma poäng som 3:an. I STCC blev det ett JTCC guld (Philip Morin), teammästare och 2:a (Robert Dahlgren), 3:a (Daniel Haglöf), 5:a (Philip Morin) samt 10:a (Mikaela Åhlin-Kottulinsky) totalt.

2019 kommer jag att fortsätta köra i Klass 2 hos Stockholms Sportvagnsklubb(SSK), kommer att köra de tävlingar som inte kolliderar med PCCS (Porsche Carrera Cup Scandinavia). Blir alltså ett "klassbyte" från STCC till PCCS i år då deras kalender passar bättre ihop med min egen. Slutade själv som 3:a i SSK-serien och i PCCS slutade teamet som 2:a (Robin Hansson), 3:a (Pontus Fredricsson), 19 (Hampus Hedin) samt 22:a (Johan Andersson). 

2020 blir det fortsatt jobb tillsammans med Fragus Motorsport i PCCS och mycket lite körning i Klass 2. Fragus ska köra internationellt i Porsche Supercup och samtidigt fortsätta i PCCS. Nu blev det dessvärre inget Supercup-äventyr i år då Coronaviruset (Covid 19) ställde till det för teamet.  

2021 Fortsätter vi samarbetet med Fragus Motorsport i PCCS. För egen del blir det troligen bara lite träningar och inga tävlingar då Coronaviruset ställer till det för våra planer.

2022 Vi fortsätter samarbetet med Fragus Motorsport i PCCS. För HFR:s egna tävlande blir det ändringar då vi flyttar tävlandet åt väster, blir deltagande i Norska mästerskapet i en klass som heter GT4. Nya banor och nya utmaningar som vi ser fram emot.